\"سعيد عبداللهي\" افزود:درحال حاضروسايل نقليه ايراني از طريق قزاقستان تا مرزهاي چين سفر ميکنندو ورود به چين از طريق استانهاي غربي اين کشور بسيار آسان و امکانپذير است.
وي با اشاره به ديگر فرصتهاي ايجاد شده درصورت انعقاد توافقنامه حملونقل جادهاي بين دو کشور گفت: با توجه به فرصتهاي مناسب موجود در شبکه حملونقلي– تجاري بين آسيا، اروپا و افريقا در کريدور شرق و غرب و از طريق ايران و کشورهاي عراق، سوريه به يونان و تونس از طريق درياي مديترانه و بالعکس، طرف ايراني موضوع راهاندازي و همکاري چين در کريدور شرق و غرب را مطرح کرد که قرار شد طرف چيني موضوع را بررسي و در آينده نزديک نتيجه را به طرف ايراني اعلام کند.
معاون دفتر ترانزيت و پايانههاي مرزي و نماينده سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در اين اجلاس گفت: ايران و چين دو کشور بنيانگذار جاده تاريخي ابريشم هستند که مساعي و همکاريهاي في مابين در زمينه احياي مجدد اين مسير و همچنين گسترش مناسبات حملونقل جادهاي ميتواند سرفصل جديدي ازهمکاريهاي دوجانبه و چند جانبه در منطقه فراهم کند و سرآغاز جديدي بر توسعه تجاري منطقه باشد.
عبداللهي خاطرنشان کرد: طرف ايراني در اين اجلاس عضويت جمهوري خلق چين در موافقتنامه حملونقل بينالمللي کريدور شمال- جنوب را پيشنهاد کرد که پيشبيني ميشود چين که يکي از کشورهاي صنعتي آسيا است و در زمينه توسعه صنعت شتاب چشمگيري دارد و با توجه به دسترسي به بازارهاي منطقه و ترانزيت کالاهاي خود از اين منطقه از عضويت در موافقتنامه حملونقل بينالمللي کريدور شمال استقبال کند که در اين صورت حوزه عمليات کريدور شمال- جنوب به شرق آسيا نيز گسترش مييابد.
وي تصريح کرد: در اين سفر ملاقاتي بين هيات ايراني و مسئولان و رياست ارتباطات جادهاي، هوايي، ريلي و بنادر و کشتيراني و همچنين تعدادي از شرکتهاي چيني که در بخش زيرساختهاي حملونقلي ايران فعاليت دارند برگزار شد و مذاکراتي درخصوص احداث قطعه دوم آزادراه تهران– شمال و تجهيز بنادر ايران صورت گرفت.
هيات اعزامي به چين در مدت شرکت در اجلاس با سفر به شهرهاي پکن، تيان جين، داليان و شانگهاي از نزديک با پروژههاي زيربنايي بخش حملونقل شامل خط متروي پکن، موسسه مهندسي راهآهن، کارخانه لوکوموتيوسازي، بندر يانگ شانگ، پل دونگ هاي و قطار برقي شانگهاي و همچنين فرودگاه بينالمللي پودونگ شانگهاي و پل بزرگ هانگ ژوبي و بندر نين بو بازديد کردند./105
انتهای پیام/